هدف از درمان های زیبایی دندان ایجاد لبخند جذاب و متعادل است. زیبایی دندان باعث اعتماد به نفس بهبود وضعیت روحی روانی در فرد می شود که این امر در زندگی فرد نقش بسزایی داشته و یکی از عوامل موفقیت فرد محسوب می شود. زیبایی دندان و صورت شدیداََ به هم مرتبط هستند. دندانها علاوه بر تاثیر بر زیبایی صورت و زیباتر کردن لبخند نقش مهمی را در گوارش بازی می کنند. جهت حصول زیبایی دندان نیاز به استفاده همزمان علم و هنر زیبایی شناسی است. هماهنگی دندان با اجزای صورت از اصول زیبایی دندان است.

پوسیدگی دندانی یکی از بیماری های رایج دندانی است. پوسیدگی های دندان بایستی درمان شوند چرا که عدم درمان منجربه گسترش پوسیدگی و حتی از دست دادن دندان می شود. در درمان پوسیدگی ها ابتدا از آمالگام استفاده می شد ولی با توجه بیشتر افراد به زیبایی دندان استفاده از مواد جدید نظیر مواد کامپوزیتی یا فیشور سیلانت ها گسترش یافت. تکنولوژی های نوین نیز نظیر لیزر دندان نیز به کمک دندانپزشکان جهت حصول نتیجه مطلوب شد. همرنگ بودن دندان یکی از اصول زیبایی دندان محسوب می شود وجهت به دست آمدن این نیاز استفاده از مواد همرنگ دندان توسعه پیدا کرد.

لمینت

روکش دندان (Crown)

روکش یا به عبارت دیگر پروتز دندان ثابت، یک تاج فلزی یا سرامیکی و یا ترکیبی از هر دوی آنهاست که بر روی دندانهای با پوسیدگی زیاد و بعد از برداشتن پوسیدگی گذاشته میشود ، تا علاوه بر بازسازی تاج دندان طبیعی ، زیبایی و عملکرد دندانها تامین شود. پس از درمان ریشه دندان اگر بافت باقیمانده دندان به تنهایی با پرکردن بازسازی نشود و یا تحمل نیروهای ناشی از جویدن را نداشته باشد از انواع روکش ها استفاده می شود. روکش های دندان می توانند بصورت تمام فلزی ، تمام سرامیکی و یا ترکیبی از این دو باشند.

ترمیم کامپوزیتی

پرکردن و ترمیم دندانهای آسیب دیده به کمک مواد ترمیمی کامپوزیتی که به رنگ دندان هستند باعث حفظ زیبایی دندان می شود. بدیهی است آمالگام در درون دندان کاملا مشهود بوده ، زیبایی دندانها را تحت تاثیر قرار می دهد.

لمینت

به منظور حصول زیبایی دندان لمینت ونیر روشی مناسب محسوب می شود. لمینت دندان روشی جهت به دست آوردن لبخند زیبا برای بیمار محسوب می شود. لمینت ها از جنس سرامیک یا کامپوزیت می باشند که درخشندگی و سفیدی آنها منجر به زیبایی دندان می شود. لمینت روی سطح بیرونی دندان قرار می گیرد و نقص دندان ، رنگ تیره شکستگی و… را می پوشاند. در لمینت میزانی دندان تراش داده می شود که این میزان ناچیز است و لمینت ساخته شده بر روی دندان قرار می گیرد که این تراش بسته به سرامیکی یا کامپوزیتی بودن لمینت متفاوت است. با استفاده از لمینت سفیدی و درخشندگی دندان میسر می شود که بر زیبایی دندان تاثیر فراوان دارد. اصلاح ارتفاع دندان از فواید استفاده لمینت است که طول و بلندی دندان روی زیبایی دندان و چهره بسیار تاثیر دارد. با لمینت تناسب دندانی و زیبایی دندان را می توان بدست آورد. لمینت نیز نیاز به مراقبت افراد دارد.

عمده مشکلات زیبایی دندان که به کمک ونیر قابل رفع می باشند عبارتند از :

ا) کجی و نامرتبی دندانها

۲) لب پریدگی دندانها

۳) فاصله بین دندان ها

۴) بلند و کوتاهی دندانها

 

 

اصلاح فاصله زیاد بین دندان ها

فاصله زیاد بین دندان ها باعث عدم زیبایی دندان است. بطور نرمال فاصله بین دندان ها بایستی به حدی باشد که یک نخ دندان از بین آنها رد شود بنابراین اگر فاصله بیشتر باشد بر زیبایی دندان فرد تاثیرگزار است.

 

در بخش مربوط به مراقبت های زیبای و ترمیمی سایت می توانید اطلاعات تکمیلی در مورد مراقبت بعد از انجام ترمیم دندان را بدست آورید.

اشتراک‌گذاری:

دسته‌بندی: سپیدفام

برچسبها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست